ادبی-فرهنگی-مذهبی
ادبی-فرهنگی-مذهبی 
قالب وبلاگ
نويسندگان

آخرالزّمان

تقدیم به آن یارِ غایب از نظر که غریب ترینِ غریبان است در زمانه ما

آخرالزّمان عبارتی ست عربی به معنای "زمانهای بعد"(به فتح خ) و "پایان زمان"(به کسر خ) برخی آخر الزمان را با قیامت یکی دانسته اند. اما آخرالزّمان در اصطلاح یعنی سالیان پایانی یک دوره از حیات بشری و سپس ظهور یک منجی موعود که انتظار او کشیده می‌شود تا تحولی همه جانبه در زندگی یک قوم یا تمام بشریت ایجاد کند و بشریت را وارد دوره جدیدی کند. آخر الزّمان به این معنی در داستان‌های تخیلی و بازی‌های رایانه ای  نیز استفاده شده‌است.

اعتقاد به منجی و آخرالزّمان در فرهنگ هر یک ادیان بزرگ دنیا دیده می‌شود. این اعتقاد در دین‌های ابراهیمی از اهمیت و برجستگی بیشتری برخوردار است. موضوع آخر الزمان بخشی از موضوعات اعتقادی این ادیان در مورد پایان این جهان و پیدایش جهان دیگر است. هر یک از ادیان بزرگ درباره آن پیشگوئی هایی نیز کرده‌اند.

در دین یهود

تصور آخر الزّمان به معنی پایان دوره جهان وپیوستن آن به قیامت کبری در دین یهود از سده‌های دوم و سوم قبل از میلاد پیدا شده پیش از این زمان بنی اسرائیل که خود را قوم برگزیده خداوند می‌دانستند در انتظار روزی بودند که در آن وعده الهی تحقق یابد و خداوند قوم برگزیده خود را در سرزمین موعود مستقر، و دشمنان آن را نابود کند، و عدل و احسان خود را بر سراسر جهان بگستراند. در دوره‌های بعد از حکومت داوود و سلیمان که این قوم از لحاظ دینی و اخلاقی گرفتار فساد و انحطاط شده و گرایش به شرک و الحاد در میان آنان شدت گرفته بود، غایت این آرزو و انتظار بازگشت قدرت و وحدت و خلوص دوران گذشته بود و انتظار زمانی می‌رفت که خداوند بار دیگر پیشوائی بفرستد و قوم را از تیره بختی نجات دهد.

در دین مسیح

نظریاتی که درباره آخر الزّمان در چهار انجیل آمده‌است یکسان نیست ولی به طور کلی وقوع آخرالزّمان به صورت‌های زیر بیان شده‌است:

1- الیاس باید پیش از آمدن مسیح بیاید و ظهور وی وقوع داوری بزرگ را اعلام کند.

2- بعد از مرگ مسیح و رستاخیز و صعود او، در هنگام رجعت او این واقعه محقق می‌گردد.

3- رجعت عیسی و آغاز روز بزرگ و داوری نهائی، ناگهانی است وهیچ علامتی ندارد.

4- حوادثی پیش از رجعت مسیح در جهان روی می‌دهد که از آن جمله جنگ‌ها و بلاهایی سخت و زلزله‌است.

 

 

در آیین زرتشت

سوشیانس                                                                                                                      در گاهان (گاتها) که سروده‌های خود زرتشت است و در آنها می‌توان عقاید وی را یافت اشاره چندانی به پایان جهان نشده‌است، اما چنین می‌نماید که در بندی از گاهان (یسن ۴۳ بند ۳) سخن از مردی است که در آینده می‌آید و راه نجات را می‌یابد، همچنین در گاهان چند بار به واژه سوشینت بر می‌خوریم که در ادبیات بعدی زرتشت به صورت سوشیانس در آمده و منجی نهائی زرتشتی به شمار می‌آید. علاوه بر این‌ها در گاهان زردشت سخن از "داوری واپسین" برای درست کاران و بدکاران به میان می آید.

در دین اسلام

آخرّالزمان در دیدگاه مسلمانان دوره نبوت پیامبر اسلام تا ظهور امام زمان است و شیعیان بخصوص دوران غیبت کبری را آخرّالزمان می‌خوانند. اعتقادات مربوط به منجی آخرّالزمان از مواردی ست که کمترین اختلافات بین مذاهب مختلف اسلامی در مورد آن وجود دارد.

در مذهب شیعه

اگرچه اعتقاد به منجی در دیدگاه شیعه از اهمیّت بالایی برخوردار است اما جزو کم اختلاف‌ترین مسائل با مذاهب دیگر است همچنین شیعیان معتقدند که یازدهمین نواده پیامبر ظهور می‌کند و همراه با عیسی مسیح، دجال را نابود می‌کند.

منابع:

1- مطابق انجیل عیسی مسیح قبل از ظهورش، توسط یهود منجی موعود شناخته می‌شد.

2- مطابق حدیثی از امام رضا که در مجلس مامون عباسی در مناظرهٔ بین ایشان و علمای مسیح مطرح شده، پیامبر اسلام توسط مسیحیان قبل از ظهورش ستوده نامیده شده و پیامبر آخرّالزمان خوانده شده که بعد از او پیامبری نخواهد آمد.

3- در دین اسلام در حدیث از پیامبر اسلام دوران قبل از پایان غیبت آخرّالزمان نامیده شده است: کتاب مهدی موعود ، علامه مجلسی، ترجمه علی دوانی،ص 1045:

4- در مذهب شیعه از دین اسلام امامان شیعه نیز در احادیثی این را مطرح کرده اند. امام صادق(ع) طی روایتی به جزئیات علائم و مفاسدی که در آستانه انقلاب مهدی فراگیر جامعه بشری می گردد اشاره نموده اند که گویی این پیشگویی‌ها مربوط به همین قرن حاضر است.

5-در بازی رایانه‌ای سرزمینِ مادری داستان با این جمله شروع می‌شود: this is the story of the end time. یعنی این داستان آخرّالزمان است. در انتهای بازی آخرین جنگ خونین کهکشان تمام می‌شود و مجاری ارتباط پر سرعت به کل کهکشان کشف می‌شود.

6- مقاله‌ای کامل در مورد آخرالزمان در ادیان دیگر

7-در قرآن در بسیاری از سوره‌ها در مورد این مقطع از تاریخ بنی اسرائیل سخن گفته شده. مثلاً بقره آیهٔ 49 و 50

8-علامه حلی. نگاهی بر زندگی دوازده امام. ترجمهٔ محمد محمدی اشتهاردی

9- ماهنامه موعود شماره ۲۹ الی ۴۱ راجع به حوادث دوران آخر الزمان

10- دائره المعارف بزرگ اسلامی

11-در ابتدای کتاب عصر ظهور نوشتهٔ علی الکورانی یک بخش مجزا در این مورد آمده

12-آخرالزمان در مذهب شیعه

13-علامه مجلسی یک جلد کامل از کتاب بحار الانوارش را به موضوع امامت اختصاص داده است.

14- کتاب نجم الثاقب نوشتهٔ حاج میرزا حسن طبرسی نوری مرجع کاملی در مورد اختلاف آراء در میان فرق مختلف اسلامی در موضوع اعتقادات مربوط به ظهور و آخر الزّمان است. این کتاب همچنین به طور جدا در پایان هر مبحث در رد آراء دیگر و اثبات آراء شیعه سخن گفته است. کم بودن موارد اختلافی بین فرق اسلامی موضوع مهمی ست که این کتاب به خوبی نشان داده است.

 

--------------------------------------------------------------------------------

حوادث طبیعی در هنگام ظهور

یکی از حوادث نزدیک ظهور حضرت مهدی علیه السلام فرو رفتن یکی از شهرهای شام در زمین است، نام این شهر در احادیث پیشوایان معصوم علیه السلام به صورتهای گوناگون آمده است:

امام باقر علیه السلام:

«یکی از شهرهای شام به نام « حرشا » در زمین فرو می رود.»

«طلوع خورشید از مغرب از نشانه های حتمی است.»

«هنگامی که آتش در مشرق شبیه هروٌی بزرگ دید که سه روز یا هفت روز طلوع می کند، در آن هنگام منتظر فرج آل محمد ‹ص› باشید.»

«قریه ای از شام که « جابیه » نامیده می شود در زمین فرو می رود.»

« . . . . یکی از شهرهای دمشق در زمین فرو می رود. »

«در شام اختلاف شدید و زمین لرزه ای واقع می شود و پس از آن یکی از شهرهای شام به نام « حرشا » در زمین فرو می رود و پس از این حادثه سفیانی خروج می کند و بر منبر دمشق مستقر می شود، در این هنگام منتظر حضرت مهدی علیه السلام باشید.»

«قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در زمانی که. . . پیش از آن طاعون و شمشیر برّان در میان عرب حاکم گردد.»

در آیه‌ی 155 سوره‌ی بقره چنین آمده است:« و لنبونکّم بشیء من الخوف و الجوع من الاموال والا نفس والثمرات و بشّر الصابرین»: و ما شما را به ترس و گرسنگی و خسارت‌های مالی و جانی و از دست‌دادن فرزند می‌آزماییم و شکیبایان را بشارت بده.

جابر جعفی تفسیر این آیه را از امام باقر علیه السلام سوال کرد.

امام علیه السلام فرمود:« یکی از تفسیرهای این آیه مربوط به گرسنگی در کوفه است که خداوند دشمنان آل محمد را به آن مبتلا می‌کند و آنان را هلاک می‌نماید. گرسنگی و ترس فراگیر بی‌سابقه‌ای هم گریبان مردم شام را می‌گیرد. مردم پیش از ظهور قائم علیه السلام به گرسنگی و پس از آن به ترس دچار می‌شوند.»

امام صادق علیه السلام:

«قبل از ظهور قائم علیه السلام مردم با این حوادث از گناه باز داشته می‌شوند: آتشی که بر فراز سرشان در آسمان ظاهر می‌شود، رنگ سرخی که آسمان را باشکوه می‌کند، فرورفتنی در بغداد و فرورفتنی در بصره، خون‌هایی که در بصره ریخته می‌شود، خانه‌هایی که در آنجا خراب و ساکنین‌شان هلاک می‌شوند، و ترسی که همه اهل عراق را در بر می‌گیرد و خواب راحت از چشم‌شان می‌رباید.»

«سالی که در آن صیحه شنیده می‌شود، در ماه رجب صورت و دستی به وضوح در ماه نقش می‌بندد.»

«آشکار شدن دستی در آسمان حتمی است.»

«هنگامی که نشانه ای در آسمان مشاهده گردید - و آن آتش عظیمی است که چند شب در مشرق پدیدار می شود - در این هنگام فرج مردم است و آن، اندکی پیش از ظهور قائم علیه السلام است. »

«نشانه ظهور حضرت مهدی علیه السلام خورشید گرفتگی است در شب های سیزدهم و چهاردهم ماه رمضان.»

«پیش از ظهور مهدی علیه السلام چاره ای از دو طاعون نیست، طاعون سفید و طاعون سرخ، طاعون سفید مرگ سریع و طاعون سرخ شمشیر است.»

علی علیه السلام:

«پیش از ظهور مهدی علیه السلام دو نوع مرگ هست: مرگ سرخ و مرگ سفید. . . مرگ سرخ شمشیر است و مرگ سفید طاعون است.»

امام باقر علیه السلام از حضرت علی علیه السلام: « منتظر فرو رفتن قریه ای از قریه های شام در زمین باشید که به آن « خرشنا » گویند.»

 

منابع:

بحارالانوار 52/243و242 حدیث 114 ------ غیبه النعمانی

بحارالانوار 52/221 حدیث 85 ------ ارشاد مفید

بحارالانوار 52/231 حدیث 96

بحارالانوار 52/348 حدیث 99

بحارالانوار 52/119 حدیث 48

بحارالانوار 52/211 حدیث 59

بحارالانوار 52/207 حدیث 42

بحارالانوار 52/229 حدیث 94

بحارالانوار 52/222 حدیث 87

بحارالانوار 52/240 حدیث 107

بحارالانوار 52/289 حدیث 27

بحارالانوار 52/233 حدیث 97و98

بحارالانوار 52/237 حدیث 105

بحارالانوار 52/212 حدیث 62

بحارالانوار 52/269 حدیث 159

بحارالانوار 52/253 حدیث 144

بحارالانوار 52/216 حدیث 73

--------------------------------------------------------------------------------

فتنه و آشوب در آخرالزّمان

یکی از نشانه های حتمی ظهور حضرت مهدی علیه السلام فراگیر شدن ظلم در جهان و کشته شدن نفس زکیه است، در احادیث بسیاری به این نشانه و یا حتمی بودن آن اشاره شده است:

 

امام باقر علیه السلام:

«ای جابر! قائم علیه السلام ظهور نمی کند تا این که فتنه ای شام را در بر گیرد، به طوری که مردم به دنبال راه نجات می گردند، ولی آن را نمی یابند، و میان کوفه و حیره کشتاری واقع می شود که کشته های آنان در وسط راه ریخته می شود و منادی از آسمان ندا می دهد.»

«ای جابر، بر زمین بنشین و در خانه ات بنشین (کنایه از اینکه اقدامی برای قیام مکن) تا نشانه هایی را ببینی. . . گروهی از ناحیه ترک خروج می کنند و به دنبال آن نا آرامی در روم پدید می آید. قوم ترک پیش روی می کنند تا اینکه از دمشق می گذرند و در جزیره فرود می آیند، از سوی دیگر گروهی از روم به پیش روی می پردازند تا این که در « رمله » فرود می آیند؛ در آن سال، اختلاف زیادی در همه زمین از ناحیه غرب رخ می نماید و اختلاف سراسر سرزمین اعراب را فرا می گیرد.»

«شامنخستین سرزمینی  است که پیش از ظهور خراب می شود.»

«هنگامی که اهل شام در میان خود اختلاف کردند از آن جا بگریزند، زیرا در آن جا قتل و فتنه و آشوب است.»

«هرچه بر شما مشکل شد، پس عهد و پرچم و سلاح پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و نفس زکیه از فرزندان امام حسین بر شما مشکل نخواهد شد.»

امام صادق علیه السلام:

«ظلم همه‌ی شهرها را فرا می‌گیرد.»

«پنج نشانه پیش از ظهور قائم علیه السلام است: صیحه، سفیانی، فرو رفتن، کشته شدن نفس زکیه و یمانی .» عمر بن حنظله پرسید: فدایت گردم! اگر کسی از اهلبیت شما پیش از این نشانه ها قیام کرد، آیا بااو قیام کنم ؟ امام فرمود: « نه! »

امام علی علیه السلام:

«در سه مورد منتظر فرج باشید !» راوی از آن سه مورد سئوال کرد و امام « ع » فرمود: « اختلاف اهل شام در میان خود و پرچم های سیاه از خراسان و صیحه ای در ماه رمضان! »

«در سه حادثه منتظر فرج باشید: اختلاف اهل شام در میان خود، پرچم های سیاه از خراسان و صیحه آسمانی در ماه رمضان.»

«مهدی علیه السلام پس از اینکه مردم به دام غفلت بیفتند، حق از میان برود و ظلم آشکار‌ شود، ظهور خواهد کرد.»

 

پیامبر اکرم  صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم :

«روزگار آنچنان می‌گذرد که هر سال بدتر از سال گذشته و هر حاکم و امیری بدتر از حاکم و امیر پیشین است، تا این که اشخاصی در فتنه و ظلم متولد می شوند، به طوریکه جز ظلم چیزی را نمی‌شناسند و زمین را آن گونه بیداد و ستم فرا می گیرد که کسی قدرت گفتن «الله» ندارد.»

«بلایی گریبانگیر این امت می‌شود که هیچ‌کس برای رهایی از ظلم و بیداد پناهگاهی نمی‌یابد.»

«زمین آنگونه از ظلم و جور پر خواهد شد که کسی «الله» نمی‌گوید مگر مخفیانه، و آن‌گاه خداوند قوم صالحی را می‌آورد که زمین را همان گونه که از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر کنند.»

خداوند متعال در حدیث معراج:

«(در آخرالزمان) جور و فساد زیاد می‌شود.»

عمار یاسر:

«حکومت اهلبیت پیامبرتان در آخر الزّمان است و برای آن نشانه هایی است. . . . پس هنگامیکه روم و ترک بر شما یورش ببرند. . . و فتنه برانگیزد. . . و سپاهیان را تجهیز کنند. . . »

«ترک در حیره و روم در فلسطین فرود می آیند. »

منابع:

بحارالانوار 52/304 حدیث 74 ------ کافی

بحارالانوار 52/298 حدیث 57 ------ غیبه النعمانی

بحارالانوار 52/223 حدیث 87

بحارالانوار 52/256 حدیث 147

بحارالانوار 263/52 حدیث 148

بحارالانوار 51/68 حدیث 9

بحارالانوار 52/68 حدیث 9

بحارالانوار 51/39 حدیث 19

بحارالانوار 51/69 حدیث 11

بحارالانوار 52/277 حدیث 172

بحارالانوار ج 52/229 حدیث 95

بحارالانوار 52/285، حدیث 14

بحارالانوار 52/237 حدیث 105، ص 222 حدیث 62، ص 269 حدیث 45، ص 203 حدیث 29، ص 204 حدیث 34، ص 209 حدیث 49، ص 206 حدیث 40، ص 119 حدیث 48، ص 235 حدیث 102، ص 234 حدیث 100، ص 289 حدیث 27، ص 294 حدیث 44، ص 233 حدیث 98

--------------------------------------------------------------------------------

دین مردم در آخرالزمان

وضعیت اسفبار مؤمنان راستین پیش از ظهور حضرت مهدی

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم :

«مؤمن ذلیل و منافق عزیز می گردد.»

«مؤمن به هر خواری و حقارتی می‌رسد»

«ظهور مهدی علیه السلام هنگامی است که اوضاع شهرها دگرگون شود، بندگان خدا خوار و ضعیف شوند و همگان از فرج ناامید گردند.»

«به زودی پس از شما قومی خواهد آمد که پاداش یکی از آنها به اندازه پاداش 50 نفر از شماست.»

اصحاب گفتند:« ای رسول خدا، ما در جنگ‌های بدر و احد و حنین همراه تو بودیم و قرآن در میان ما نازل شد! »

پیامبر اکرم فرمود:« اگر به آنچه آنان مکلف شده‌اند، مکلف می‌‌شدید، مانند آنان پایداری نمی‌کردید.»

«مهدی علیه السلام از فرزندان من است. نامش نام من و کنیه اش کنیه ی من است. از نظر چهره و خلق و خو از همه‌ی مردم به من شبیه‌تر است. او غیبتی خواهد داشت که امت‌های زیادی در آن مدت گمراه می‌شوند. آن‌گاه همانند برقی در آسمان ظهور می‌کند و زمین را، که از ظلم و ستم پر شده است، از عدالت پر می‌کند.»

«اسلام دوباره غریب خواهد شد، همانگونه که روز نخست با غربت ظاهر شد. پس خوشا به حال غریبان!»

«زمانی خواهد رسید که از قرآن جز الفاظ و عباراتش و از اسلام جز نامش باقی نخواهد ماند. مردم، مسلمان نامیده می‌شوند، ولی از همیشه از اسلام دورترند.»

امام سجاد علیه السلام:

«هر کس در زمان غیبت قائم ما علیه السلام بر ولایت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهید مثل شهدای بدر و احد به او عنایت خواهد کرد.»

 

امام باقر علیه السلام:

«گویا می‌بینم دین به امت شما پشت کرده، همواره به عقب می‌رود و به خون خود آغشته است.»

امام صادق علیه السلام:

« ...و ثروتمندان عزیزتر و گرامی‌تر از مؤمنان خواهند بود.»

«کافران از مشاهده ی وضعیت نابسامان مؤمنان خوشحال می‌شوند. مؤمنان غمگین، حقیر و ذلیل می شود.»

«اصحاب الآیات (عمل کنندگان به آیات قرآن) تحقیر می شوند؛ کسانی که آنان را دوست دارند نیز همین طور.»

«روزی خواهد رسید که دین، همانند واژگون شدن ظرفی، واژگون می‌شود.»

ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:« زمانی خواهد رسید که سکوت و رکود بر دو مسجد* حاکم شود و همان‌گونه که مار در سوراخش فرو می‌رود، علم در آنجا ناپدید گردد؛ میان شیعیان اختلاف به وجود بیاید، گروهی گروه دیگر را دروغگو بنامند و یکدیگر را تکذیب نمایند.»

ابان پرسید:« پس هیچ خیری در آن زمان نیست!»

امام علیه السلام سه مرتبه فرمود:« برعکس، تمام خیر در آن زمان است. چرا که در آن هنگام، فرج نزدیک شده است» .

امیر مؤمنان علی علیه السلام به امام حسین علیه السلام فرمود: « ای حسین! نهمین فرزند تو قیام‌کننده به حق، ظاهرکننده و پیروزکننده‌ی دین و گستراننده عدالت است.»

حسین علیه السلام به پدر عرض کرد:« آیا به‌راستی چنین حادثه‌ای رخ خواهد داد؟»

علی علیه السلام پاسخ داد:« قسم به کسی که محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به نبوت برانگیخت و او را از میان همه مخلوقات برگزید آری. ولی پس از غیبتی طولانی و سرگردانی‌ای شدید که در آن جز مخلصان بر دین خود پابر جا نمی‌مانند؛ کسانی که از روح یقین بهره‌مندند، خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته است، ایمان را در قلب‌هایشان نوشته و به وسیله روحی از جانب خود تأییدشان نموده است.»

 

عدم پرداخت زکات اموال در آخرالزمان

زمانی می‌رسد که انسانها مال فراوان دارند، ولی زکات آن را پرداخت نمی‌کنند.

پیامبر اکرمصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم :  

«زکات را زیان و خسارت می پندارید.»

علی علیه السلام:

«زمانی خواهد آمد که مردم صدقه (زکات) را زیان و خسارت می پندارند.»

عدم رعایت حدود الهی در آخرالزمان

امام صادقعلیه السلام:

«حدود الهی تعطیل می‌شود و بر اساس هواهای نفسانی و امیال عمل می گردد.»

«خانه خدا تعطیل می‌شود و به مردم دستور داده می‌شود حج را ترک کنند. »

شاید منظور از دو مسجد « مسجدالحرام و مسجدالنّبی » باشد، یا منظور « مسجد کوفه و مسجد سهله » باشد.

منابع:

بحارالانوار ج 51 ص 110 حدیث 2 ------ کمال الدین

بحارالانوار 51/ص 72 حدیث 13 ------ کمال الدین

بحارالانوار 52/130 حدیث 26 ------ غیبه الشیخ ره

بحارالانوار 52/257 حدیث 147 ------ کافی

بحارالانوار 52/292 حدیث 22 و 23

بحارالانوار ص 366 حدیث 147و 148

بحارالانوار ص 367 حدیث 150

بحارالانوار 52/278 حدیث 173

بحارالانوار ص 265 حدیث 151

بحارالانوار 52/263 حدیث 148

بحارالانوار 52/256 حدیث 147

بحارالانوار 52/190 حدیث 21

بحارالانوار 52/352 حدیث 106

بحارالانوار 52/ص 134

بحارالانوار 51/67 حدیث 7

بحارالانوار 52/264 حدیث 148

بحارالانوار 52/125 حدیث 13

مراجعه شود به:

نشانه های ظهور امام زمان علیه السلام

--------------------------------------------------------------------------------

نداهای غیرعادی آسمانی در هنگام ظهور

یکی از نشانه های حتمی ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندای آسمانی است؛ در احادیث بسیاری به این نشانه و یا حتمی بودن آن اشاره شده است.

امام صادق علیه السلام:

«پنج نشانه پیش از ظهور قائم علیه السلام است: صیحه، سفیانی، فرو رفتن ، کشته شدن نفس زکیه و یمانی»

«به اسم قائم علیه السلام ندا داده می شود که ای فلان بن فلان! قیام کن !»

«هنگامی که به حضرت مهدی علیه السلام اجازه ظهور داده می شود، خداوند او را با نام عبرانی اش می خواند.»

«قائم علیه السلام با شنیدن صیحه آسمانی خروج می کند.»

«همانا از میان ما امام غائب و پوشیده است، آنگاه که خداوند بخواهد امر او را ظاهر گرداند در قلب او نکته ای ایجاد می کند پس ظهور می کند و به امر خدا قیام می نماید.»

«هیچ موجودی که خداوند در آن روح دمیده است باقی نمی ماند مگر این که ندای آسمانی را می شنود.»

«منادی از آسمان نام قائم علیه السلام را ندا می دهد، پس مابین مشرق و مغرب آن را می شنوند.»

عمر بن حنظله پرسید: فدایت گردم! اگر از اهل بیت تو پیش از این نشانه ها کسی قیام نکرد، آیا با او قیام کنم! امام فرمود: نه.

سیف بن عمیرة می‌گوید:

نزد منصور دوانیقی بودم که بدون مقدمه گفت:« ای سیف! از آن منادی که نام مردی از فرزندان ابوطالب را از آسمان ندا می‌دهد، گریزی نیست!»

گفتم:« آیا کسی از مردم آن را برایتان روایت کرده است؟»

منصور گفت:« سوگند به کسی که جانم در اختیار اوست، با گوش‌های خود شنیدم که محمد بن علی باقر چنین می گفت.»

گفتم:« ای امیر! ما چنین حدیثی نشنیده‌ایم!»

منصور گفت:« ای سیف! در آن زمان ما نخستین پاسخ‌دهندگان به او هستیم چرا که او یکی از عمو زادگان ماست.»

گفتم:« کدام‌شان؟»

منصور گفت:« مردی از فرزندان فاطمه .»

آن گاه افزود:« ای سیف! اگر من از محمد بن علی باقر نشنیده بودم و همه مردم به من می‌گفتند آن را نمی‌پذیرفتم ولی او محمد بن علی است.»

عبدالله بن سنان می گوید: در حضور امام صادق علیه السلام بودم که مردی از اهل همدان به امام علیه السلام عرض کرد: (عامّه به ما عیب می گیرند و می گویند شما معتقدید که منادی از آسمان نام صاحب الامر علیه السلام را ندا می دهد.)

امام علیه السلام که تکیه داده بود، از این سخن به خشم آمد و نشست، آن گاه فرمود: از من روایت نکنید، بلکه از پدرم روایت کنید و در این کار گناهی بر شما نیست، شهادت می دهم که از پدرم شنیدم که می فرمود: به خدا سوگند این مطلب (ندای آسمانی) در کتاب خدا آشکار و روشن است، آن جا که می فرماید: (ان نشأ تنزل علیهم من السماء آیة فظّلت اعناقهم لها خاضعین) (شعراء: 4).

اگر بخواهیم از آسمان برایشان نشانه ای می فرستیم تا گردن های ایشان در مقابل آن خاضع و فرو افتد.

می‌گفت:«از منادی که نام مردی را از آسمان ندا می‌دهد چاره‌ای نیست!»

مکان ندای آسمانی:

در احادیث بسیاری آمده است که ندای آسمانی از آسمان به گوش می‌رسد و ندای ابلیس از زمین.

از این مطلب شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که ندای آسمانی به وسیله‌ی ابزارهای عادی بشری نیست، بلکه معجزه است و نیرویی مافوق نیروی بشری آن را ایجاد می‌کند؛ ولی ندای شیطانی با همین وسایل عادی و زمینی پخش می‌شود که با دست بشر ساخته شده است؛ و این خود یکی از راه های شناخت ندای حق از ندای باطل است.

 

امام صادق علیه السلام:

در پاسخ این سئوال زراره که « آیا این ندا حق است؟ » فرمود: « به خدا سوگند آری. ندایی همگانی است و هر قومی به زبان خود آن را می‌شنوند.»

«این ندا به گونه‌ای است که هر قومی به زبان خود آن را می‌شنود. »

«هیچ موجودی که خداوند در آن روح دمیده است باقی نمی ماند مگر این که ندای آسمانی را می شنود.»

«منادی از آسمان نام قائم علیه السلام را ندا می دهد، پس ما بین مشرق و مغرب آن را می شنوند.»

امام باقر علیه السلام:

«صدایی از ناحیه دمشق، مژده فتح و پیروزی می‌دهد.»

«منتظر صدا باشید که ناگهان از سوی دمشق به طرف شما می‌آید و در آن برای شما فرج بزرگی است.»

«منادی از کنار دیوار شهر دمشق ندا می‌دهد: وای بر اهل زمین از شری که نزدیک است!»

«در مغرب و مشرق جهان آن صدا را می شنوند.»

امام رضا علیه السلام:

«ندای آسمانی همان گونه که از نزدیک شنیده می شود، از دور نیز شنیده می شود.»

زمان ندای آسمانی:

هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام دو ندا شنیده می‌شود که درباره زمان آنها در احادیث پیشوایان معصوم علیه السلام اختلاف است.

بنا بر برخی از احادیث، هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندایی از آسمان، طلوع خورشید عدالت را به جهانیان بشارت می‌دهد.

ندای آسمانی در آغاز شب و ندای شیطانی در پایان شب دوم شنیده می‌شود.

اما بنا بر برخی دیگر، ندای آسمانی در ابتدای روز و ندای شیطانی در پایان روز خواهد بود.

باز در حدیثی دیگر آمده است ندای شیطانی یک روز پس از ندای آسمانی به گوش خواهد رسید.

امام صادق علیه السلام:

«قائم علیه السلام ظهور نمی‌کند تا این که در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان از آسمان ندا داده شود.»

هشام بن سالم می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: « جریری برادر اسحاق به ما می گوید: شما می گویید که (پیش از ظهور) دو ندا هست. پس کدامیک از آنها راستگو و کدامیک دروغگوست؟ » امام علیه السلام می فرماید: به او بگویید: همان کسی که آن را به ما خبر داد و تو منکر وقوع آن هستی، همان کس راستگوست. یعنی کسی که اکنون حوادث آینده را پیشگویی می کند و آنها را به ما خبر می دهد، پس از وقوع آن حوادث، راستگویی او معلوم می گردد و همین شخص ویژگیهای آن دو ندا را به ما گفته است.

امام باقر علیه السلام:

«ندای آسمانی در شب جمعه، بیست و سوم ماه رمضان به گوش خواهد رسید. پس در آن شک نکنید و از آن پیروی کنید. در پایان روز ابلیس ملعون ندا می‌دهد که عثمان مظلوم کشته شد تا مردم را به شک اندازد و آنان را گرفتار فتنه و آشوب کند. پس چه بسیار انسان‌های شکّاک که به آتش می‌افتند.»

«وقتی ندای آسمانی را در ماه رمضان شنیدید شک نکنید که صدای جبرئیل است و نشانه‌اش این است که نام قائم علیه السلام و پدرش را ندا می‌دهد، به طوری که دختران در سراپرده‌ها هم آن را می‌شنوند و پدر و برادرانشان را به قیام تشویق می‌کنند.»

نوید پیروزی حق بر باطل:

مقارن با ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندایی از آسمان نوید پیروزی حق بر باطل را سر می دهد. این ندا به گونه ای است که در شرق و غرب جهان آن را می شنوند و هر انسان خوابی را بیدار می کند و به صحن خانه می کشاند و هر بیداری را گرفتار ترس و وحشت می نماید.

همزمان با ظهور حضرت مهدی علیه السلام، ندایی آسمانی، به شیعیان امیرالمومنین علی علیه السلام نوید رستگاری می‌دهد.

امام صادق علیه السلام:

«منادی ندا می‌دهد که علی علیه السلام و شیعیانش رستگارند.»

«منادی ندا می‌دهد: بدانید که حق با علی بن ابی طالب علیه السلام و شیعیان اوست.»

«آن‌گاه ابلیس در پایان روز از زمین ندا می‌دهد:« آگاه باشید که حق در عثمان و پیروان اوست.» در این هنگام سست دلان شکّ می‌کنند. »

«هیچ ایستاده ای نیست مگر این که با شنیدن ندای آسمانی بنشیند و هیچ نشسته ای نیست جز آن که از ترس بر روی پا بایستد. »

«ندای آسمانی دختران را از سراپرده خارج می کند، دختران در سراپرده ندای آسمانی را می شنوند و پدر و برادرشان را به قیام تشویق می کنند. »

عبدالرحمن مسلمه به امام صادق علیه السلام عرض کرد: « اهل سنت این سخن ما شیعیان را که می‌گوییم پیش از ظهور دو ندا در آسمان شنیده می‌شود، تکذیب می‌کنند و می‌گویند: چگونه ندای حق را از باطل باز می‌شناسید؟»

امام علیه السلام فرمود:« شما چه پاسخی به آنها می‌دهید؟»

عبدالرحمن گفت:« ما پاسخی نداریم!»

امام علیه السلام فرمود:« به آن ها بگویید هر کس قبل از صیحه به آن ایمان داشته باشد، هنگام وقوع آن را تصدیق خواهد کرد! خداوند عزوجل می‌فرماید:« افمن یهدی الی الحق احقّ ان یتبّع امّن لا یهدیّ الا ان یهدی فما لکم کیف تحمکون »؛ یونس، آیه‌ی 35، آیا کسی که به سوی حق هدایت می‌کند برای پیروی شایسته‌تر است، یا آن کس که خود هدایت نمی‌شود مگر هدایتش کنند؟ شما را چه می‌شود، چگونه داوری می‌کنید؟!»

امام باقر علیه السلام:

«در مکه منادی از آسمان نام و کارش را ندا می دهد، به طوری که تمام اهل زمین می شنوند که نامش نام پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم:

«هنگام ظهور قائم علیه السلام منادی از آسمان ندا می‌دهد: ای مردم! زمان جباران به سر آمد و بهترین پیرو محمد صلی الله علیه و آله وسلم عهده‌دار حکومت شد. پس راهی مکه شوید.»

«آن شمشیر به حضرت مهدی علیه السلام ندا می دهد: ای ولی خدا! برای تو جایز نیست که در برابر دشمنان خدا بنشینی و سکوت نمایی.»

«یا علی! قائم ما علیه السّلام شمشیری دارد که در غلاف است؛ پس آن گاه که زمان ظهور فرا رسد آن شمشیر به حضرت مهدی علیه السلام ندا می دهد که: « ای ولی الله، به پا خیز و دشمنان خدا را بکش !»

منابع:

بحارالانوار 51 / 38 / حدیث 14.

بحارالانوار 52 / 304 / حدیث 72 ------ الکفایه

بحارالانوار 52 / 304 / حدیث73 ------ الاختصاص

بحارالانوار 52 / / 304 حدیث 74 ------ کافی

بحارالانوار 52 / 244 / حدیث 120 ------ غیبه النعمانی

بحارالانوار 52 / 288 / حدیث 25 ------ غیبه الشیخ

بحارالانوار 52 / 246 / حدیث 126 ------ غیبه النعمانی

ص 223 / حدیث 87 . ص 289 / حدیث 28 و 27. ص 230 / حدیث 16 و 96. ص 119 / حدیث 48. ص 237 / حدیث 105 - ص 269 / حدیث 159 و 189. ص 298 / حدیث 58 و57. ص 208 / حدیث 45. ص 292 / حدیث 40. ص 290 / حدیث 31 و 32 . ص 322 / حدیث 29 و 30. ص 205 / حدیث 35. ص 305 / حدیث 75. ص 294 / حدیث 44 و 45 و 46. ص 234 / حدیث 100. ص 204 / حدیث 34 و 33 و 31. ص 284 / حدیث 11. ص 212 / حدیث 62. ص 203 / حدیث 29. ص 209. حدیث 49. ص 285 / حدیث 14و15. ص 229 / حدیث 95. ص 247 / حدیث 127. ص 161 / حدیث 270. ص 185 / حدیث 9. ص 104 / حدیث 9. ص 235/ حدیث 103 و 102. ص/ 192 حدیث 24. ص 300 / حدیث 65 . ص 233 / حدیث 98. ص 295 / حدیث 48 و 49 . ص 206 /حدیث 40 و 39. ص 368 / حدیث 153. ص 311 / حدیث 4

--------------------------------------------------------------------------------

فتنه های شیطان در زمان ظهور امام زمان

پس از آن که نام مقدس حضرت مهدی علیه السلام از آسمان ندا داده می‌شود، شیطان دست به کار می‌شود و برای گمراهی و ایجاد شک و تردید در مردم، آنها را به سوی شخص دیگری فرا می‌خواند.

زراره از امام صادق علیه السلام پرسید:« تعجب می‌کنم که مردم با وجود معجزاتی که از حضرت مهدی علیه السلام می‌بینند ــ مانند فرورفتن سپاه در بیدا و ندای آسمانی ــ چطور با او می‌جنگند؟»

امام فرمود:« شیطان آن‌ها را رها نمی‌کند و همان‌گونه که در روز عقبه، خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ندا داد، اواخر شب در آسمان درباره مردی از بنی‌امیه ندا سر می‌دهد که «همانا فلانی و پیروانش رستگارند.» و مردم را به شک می‌اندازد.»

امام باقر علیه السلام: « در پایان روز، ابلیس ملعون ندا می‌دهد که « فلانی مظلوم کشته شد » و به این صورت، مردم را به شک می‌اندازد و آنان را دچار فتنه و آشوب می‌کند.»

منابع:

بحار الانوار 52 / 294. حدیث 46

بحار الانوار 52 / 294حدیث 47.

بحار الانوار 52 / 230 حدیث 96

بحار الانوار 52 / 205 حدیث 35

--------------------------------------------------------------------------------

احوال مردم در آخرالزّمان

روایات مختلفی از امامان معصوم، روحیات مردم را در آخرالزّمان توصیف می‌کند که به بعضی از آنها اشاره می‌شود:

چشم و هم چشمی: امام صادق فرمود:« مردم مدام به یکدیگر نگاه می‌کنند و می‌کوشند از هم کم نیاورند.»

قساوت قلب: امام صادق فرمود:« دل‌های مردم سخت، چشمان‌شان خشک و ذکر خدا برای آنان سنگین می‌گردد.»

ریا و عجب: علی علیه السلام فرمود:« زمانی خواهد آمد که مردم عبادت را سبب برتری خود بر دیگران می‌دانند.»

غرور و خودبینی: پیامبر اکرم فرمود:« کبر و غرور در قلب ها نفوذ می کند، همان‌گونه که زهر در بدن پخش می‌شود.»

عدم روحیه حق طلبی: امام صادق فرمود:« مردم با کسی هستند که پیروز شود. »

و در روایت دیگر فرمود:« راه خیر خالی می شود و کسی آن را نمی‌پیماید.»

و نیز فرمود:« مردم به اهل شرّ اقتدا می‌کنند.»

پیش از ظهور حضرت مهدی علیه السلام تملق و چاپلوسی نیز رواج می یابد.

مردم در سخنان باطل و ناروا از یکدیگر سبقت می گیرند.

شنیدن قرآن بر مردم سنگین و شنیدن سخنان باطل بر آنان سبک و خوشایند می گردد.

مردم آشکارا به هم تهمت می‌زنند.

امام صادق علیه السلام در روایتی فرمود: « مردگان مسخره می شوند و هیچ کس ناراحت نمی‌شود.»

گرسنگی و کمبود مواد غذایی: امام صادق علیه السلام فرمود:« پیش از ظهور مهدی علیه السلام ناگزیر سالی فرا خواهد رسید که مردم در آن گرسنه می‌شوند و ترس شدیدی از کشته‌شدن و ضرر به اموال و جان‌ها و محصولات آنها را فرا می گیرد؛ همه‌ی اینها در قرآن بیان شده است.» آن گاه آیه 155 سوره‌ی بقره را تلاوت فرمود:« ولنبلونکم بشیء من الخوف والجوع نقص من الاموال والانفس والثمرات و بشر الصابرین.»

ضعف دینداری: پیامبر اکرم درباره‌ی ضعف دینداری در مردم آخرالزّمان فرموده است:« مردم به دنیا مشغول و از آخرت غافل می‌شوند. تقوا رونق ندارد. از مساجد صدای اذان به گوش می‌رسد اما قلب‌های مردم از ایمان خالی است.»

امام صادق علیه السلام فرمود: « هنگامی که قائم علیه السلام ظهور می‌کند، بسیاری از کسانی که خود را معتقد به او می‌دانستند، به او بی‌اعتقاد می‌شوند و به مذهب پرستندگان ماه و خورشید در می‌آیند.»

 

منابع: ‌

بحارالانوار، ج 52، ص 364، حدیث 137 ---------- غیبه النعمانی

بحارالانوار، 52/264 حدیث 148

بحارالانوار، ج52،‌ ص 228 و 229، حدیث 93

بحارالانوار 52/259 حدیث 14

بحارالانوار 52/258حدیث 147

بحارالانوار 52/259حدیث147

بحارالانوار 52/264حدیث148

بحارالانوار 52/278حدیث 173

نهج البلاغه - ص 265 حدیث 151

بحارالانوار 52/192حدیث26

بحارالانوار 52/256حدیث 147 علی علیه السلام

--------------------------------------------------------------------------------

بدبین شدن مردم نسبت به امام زمان

از روایات اسلامی چنین بر می‏آید که در سالهای پیش از ظهور، بنی‏هاشم بر سر کار می‏آیند و در اثر عدم موفقیّت این گروه در اصلاح و ادارۀ امور مردم و پدید آمدن گرفتاریهای برخاسته از حکومت آنان و بروز جنگ جهانی در پایان کارشان، نوعی بدبینی و تردید نسبت به امام مهدی(علیه‏السّلام) در مردم ایجاد می‏شود. در نتیجه، وقتی با قیام آن بزرگوار رو به رو می‏گردند، در ابتدای کار، از پذیرش آن سر باز می‏زنند.

بی تردید، ناکارآمدی قیامها و انقلابهای قبل از ظهور در سراسر جهان و نیز تبلیغات سوء دولتهای استکباری که تلاش می‏کنند اسلام را دین طرفدار جنگ، خشونت و ترور نشان دهند، این بدبینی را دو چندان می‏کند.

ابان بن تغلب می‏گوید: از امام صادق(علیه‏السّلام) شنیدم که می‏فرمود:

هر گاه پرچم حق آشکار شود، مردم مشرق و مغرب به آن ناسزاخواهند گفت! می‏دانی چرا چنین می‏شود؟ گفتم: نه. فرمود: به خاطرآنچه که مردم پیش از خروج او از فرزندانش (وابستگانش) می‏بینند(1).

همچنین منصور بن حازم از امام صادق(علیه‏السّلام) روایت کرده است که آن بزرگوار فرمود: هر گاه پرچم حق برافراشته شود، مردم مشرق و مغرب به آنناسزا خواهند گفت! به او گفتم: منشأ این واکنش چیست؟

فرمود: آنچه از بنی‏هاشم می‏بینند(2).

در اینجا لازم می‏دانیم به آنان که از خاندان پیامبرند و به همۀ شیعیان یادآور شویم، رفتار و کرداری شایسته را در پیش گیرند تا اسباب بدبینی مردم جهان نسبت به امام مهدی(علیه السلام) را فراهم نسازند.

پانوشت ها:

1.الغیبة، ص 308، ب 17، ح 4.

2.همان، ص 309، ب 17، ح 5.

[ دوشنبه ٤ شهریور ۱۳٩٢ ] [ ۱:٢٧ ‎ق.ظ ] [ حسین ملاصادقی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دبیر زبان و ادبیات فارسی شهر تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
RSS Feed